*پرسش: چنانچه انسان با دوست خود قرار بگذارد كه اگر مثلا در مسابقه «پينگ پنگ» هر كدام برد ديگري را مهمان كند، مثلا به صرف نوشابه، حال اين كار براي هر يك از طرفين چه حكمي دارد و اصولا قرار ما با چه نيتي ميتواند بلا اشكال باشد؟پاسخ: چنانچه به صورت شرط بندي باشد، حرام است. شرط بندي چه حكمي دارد؟*پرسش: مي دانيم كه شرط بندي حرام است؛ آيا اگر بگوييم هر كس باخت مثلا به جاي پول بايد چند صلوات بفرستد؛ باز هم حرام است؟پاسخ: حرام نيست.
*پرسش: در مسابقات شرط بندي فوتبال كه تيم برنده پول مي گيرد، حلال است يا حرام؟پاسخ: اگر با شرط باشد، حرام است.
*پرسش: آيا شرط بندي فوتبال براي مسابقات اسب سواري حلال است يا حرام؟پاسخ: شرط بندي فقط بين افراد شركت كننده در مسابقه حلال است.
*پرسش: شرط بندي در مقادير جزئي مثل (نوشابه) اشكال دارد؟پاسخ: اگر بعد از شرط بندي فرد از روي رضايت بدهد، اشكال ندارد.
*پرسش: شرط بندي فوتبال حلال چيست؟ آيا ميتوان در ورزشهاي رايج مثل فوتبال و يا امور ديگر شرط بندي نمود؛ البته با رضايت طرفين؟پاسخ: شرط بندي فقط در تيراندازي و اسب دواني و وسايل جنگي كنوني، همچون تفنگ و هفت تير حلال است. شرط بندي چه حكمي دارد؟*پرسش: بنده قصد راه اندازي وب سايتي به شرح زير دارم:ليست مسابقات ورزشي بين تيم هاي بزرگ در وب سايت قرار داده مي شود. كاربران مسابقه مورد نظر خود را انتخاب و با كاربر ديگري اقدام به شرط بندي مي كند. پس از اتمام مسابقه و معلوم شدن نتايج، مبلغ شرط بندي به حساب برنده منتقل خواهد شد. ضمن اينكه 15% از مبلغ برنده شده به عنوان كارمزد توسط وب سايت كسر خواهد شد. آيا بنده اين اجازه را دارم؟
پاسخ حضرت آيت الله العظمي خامنهاي (مد ظله العالي): در فرض سؤال جايز نيست.
پاسخ حضرت آيت الله العظمي سيستاني (مد ظله العالي): اگر ملزم باشد پولي پرداخت كند يا بر اساس شرط باشد، جايز نيست.
پاسخ حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله العالي): در فرض سوال جايز نيست.
پاسخ حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني (مد ظله العالي): عمل مذكور قمار بوده و گرفتن پانزده درصد هم حرام است و وجهي براي حليت ندارد. بلي اگر شخص ثالثي از مال شخصي اش جايزه را بدهد مانعي ندارد، در مسابقات اسب دواني و تير اندازي هم كه مورد اجازه شرع است مسابقه بين طرفين شركت كننده (سوار كار و تير انداز) بلا مانع است، نه شرط بندي براي پيش بيني مسابقات.
پاسخ حضرت آيت الله العظمي نوري همداني (مد ظله العالي): اين نوع كسبها وجهه شرعي ندارد و بايد از آن اجتناب شود.
شرط بندي چه حكمي دارد؟
احكام شرط بندي سر بستني و نوشابه/ راه جايز بودن شرط بنديتنها راه جايز بودن چنين شرط بندي اين است كه جايزه توسط موسسه يا شخص ثالثي پرداخت شود؛ مانند اغلب مسابقات تلويزيوني كه شركتي براي تبليغات خود جوايز را تقبل ميكند. هرچند كه در اين صورت ديگر شرط بندي نيست و پيش بيني نام دارد. در خصوص اسب دواني و تيراندازي هم كه تنها شرط بندي بين طرفين شركت كننده (سواركار و تيرانداز) بلا مانع است، نه شرط بندي براي پيش بيني مسابقات.
نبايد پولي از شركت كنندگان گرفته شود
در مواردي كه جايزه را شخص يا شركت ثالثي ميدهد نيز اگر در ابتدا مبلغي جهت انجام هزينههاي مسابقه از طرفين مسابقه گرفته شود و در نهايت بخشي از آن براي جايزه آنها صرف شود، چون جايزه از اموال بازنده گرفته شده است شرط بندي و حرام است.
آيا شرط بندي سر بستني و نوشابه جايز است؟!مطابق فتواي برخي از فقها (از جمله رهبر معظم انقلاب) اگر طرفين، در شرط بندي جدي نباشند و شرط الزام آوري براي مسابقه خود قرار ندهند و فقط به صورتي تفريحي و شوخي قراري بگذارند كه خود را مجبور به انجام آن ندانند در اصل شرط بندي نكرده اند و اشكالي ندارد. البته فرض ما در غير آلات قمار است مانند مسابقات تفريحي فوتبال و واليبال؛ وگرنه هرنوع بازي با آلات قمار حتي بدون شرط حرام است.
براي مثال چند دوست بر سر بستني يا نوشابه مسابقه فوتبال ميدهند و دو طرف هم در كار خود جدي نيستند و جنبه شوخي و سرگرمي دارد. حتي اگر هم بازنده بستني را بخرد با رضايت قلبي و بدون نيت شرط بندي است. اين مورد اشكالي ندارد و اصلا شرط بندي محسوب نميشود. البته همين موارد نيز اولا نبايد جدي شود، و ثانيا نبايد اجباري در كار باشد وگرنه با وجود مبالغ اندك مشمول حرمت قمار خواهند شد.
پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹ | ۱۵:۳۷ ۶۰ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است